Criza cipurilor devastează industria auto. Ce s-a întâmplat?

Producătorii auto din întreaga lume se confruntă de câteva luni cu o problemă uriașă: aprovizionarea cu cipuri. Dacă urmărești știrile din domeniu, e posibil să fi aflat deja gravitatea situației. Dar de la ce a pornit totul?

În primul rând, de la pandemie. Țintuiți în case, oamenii din toată lumea au cumpărat mai multe dispozitive electronice, atât pentru divertisment cât și pentru munca sau școala mutate online. Asta a crescut acut cerea de cipuri pentru fabricarea de televizoare sau console de jocuri, computere și tablete. A fost un an fantastic pentru , de pildă, SONY PlayStation, care a înregistrat vânzări record anul trecut.

Tot din cauza pandemiei, mai multe fabrici de semiconductori au fost închise pentru o vreme, ceea ce a scăzut și mai mult stocurile disponibile. Iar bătălia dintre producătorii de electronice și cei de mașini s-a întețit.

Ca și cum toate acestea n-ar fi fost suficiente, în luna februarie s-au înregistrat geruri extreme în Texas, unde sunt localizate marile uzine de materiale necesare fabricării de cipuri. Taiwanul e afectat de lipsa apei curente. Iar pe 19 martie a luat foc uzina de lângă Tokyo a companiei Renesas Electronics, care produce aproape o treime din cipurile necesare industriei auto. Fabrica se află în renovare și va deschide treptat capacitățile de lucru. Dar nu-o treabă ușoară: tehnologia fabricării de cipuri este atât de sofisticată încât construirea unei uzine noi durează cel puțin doi ani.

Ca urmare a șirului nefericit de întâmplări expuse mai sus, s-au întâmplat următoarele:

- VW n-au mai putut fabrica 100,000 de mașini.

- Nissan estimează 500 milioane de dolari pierdere.

- Ford va livra cu până la 400,000 de mașini mai puțin decât      prognozase. Daimler a redus temporar normele muncitorilor săi.

- Grupul Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Jeep) s-a văzut nevoit să reintroducă vitezometrele clasice în locul celor digitale pe o serie de modele.

O estimare a firmei AlixPartners arată că insuficiența cipurilor ar putea întârzia sau anula fabricarea a aproape 4 milioane de mașini, generând pierderi cumulate de 110 miliarde de dolari. Asta înseamnă 5% din volumul anual de vânzări al sectorului.

Componentele electronice sunt din ce în ce mai importante în industria auto, pe măsură ce tot mai multe funcții ale mașinii se digitalizează. Mașinile din zilele noastre includ câteva sute până la o mie de semiconductori în computerul de bord, în sistemul de frânare și în cel de divertisment și așa mai departe. O estimare a firmei de consultanță Deloitte arată că, până în 2030, aproape jumătate din costul de producție al unei mașini va fi cu semiconductorii, prețul acestora urmând să crească cu 15-20% în următorii 9-10 ani.

Situația se anunță cu atât mai gravă cu cât toate mărcile mari, de la Renault la Ferrari, se reorientează către piața subvenționată a mașinilor electrice. Acestea necesită de două ori mai multe cipuri decât modelele clasice.

Dacă îți plac articolele noastre, te mai așteptăm pe aici. Ca să citești sau ca să îți faci asigurare RCA online în doi timpi și trei mișcări.

Aprovizionarea insuficientă cu cipuri amenință să dea o lovitură mortală producătorilor auto.

Citește în continuare . . .

A început! Lume bună la Salonul Auto București. Ce și când puteți vedea.

Ediția 2021 a SAB promite exponate unicat și o mulțime de evenimente.

Efectul domino: cum vor ieftini mașinile electrice zahărul.

Tranziția masivă către EV-uri lovește acolo unde te aștepți mai puțin.

Ai 20 de milioane de dolari și nu știi ce mașină să-ți iei? Îți spunem noi.

Despre câteva bijuterii auto și cât au fost unii dispuși să investească pentru a și le aduce în garaj.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.