Acum câteva luni – nu multe – vorbeam mai pe larg despre sistemul bonus-malus ecologic testat în Franța și Suedia cu câțiva ani în urmă. Și speram atuci ca Guvernul României să nu citească articolul nostru, ca nu cumva să-i vină idei.
Speranță deșartă, întrucât se pare că vom fi și noi loviți de o nouă ecotaxă auto similară. Măcar din acest punct de vedere să putem spune c-am intrat în rândul țărilor civilizate.
Despre ce este vorba?
Se discută încă de la începutul anului de o nouă taxă „ecologică”, aplicată mașinilor mai vechi de 15 ani. Interesantă alegere, având în vedere că vârsta medie a parcului auto din România este de 15,1 ani.
În forma sa inițială, proiectul îi viza doar pe cei care cumpără mașini mai bătrâioare. Iar inițiatorii săi nu erau – așa cum ne-am fi așteptat – organizațiile de protecție a mediului, ci reprezentanții industriei auto. Curat ecologic.
Impozit pe mașină mai scump decât mașina
După instalarea noului guvern, proiectul revine în atenție, dar într-o formă nouă. De data asta, nu mai este vorba doar de o suprataxă la achiziție, ci și de un impozit pe proprietate. Conform unor simulări făcute de Fanatik și Ziarul de Iași, sumele vehiculate frizează absurdul.
De pildă, dacă vreți să vă cumpărați un VW Golf 2, care nu are normă EURO, veți plăti o ecotaxă de 3000 RON la înmatriculare, apoi un impozit anual de 1900 RON. La prețurile de pe piața Second Hand, asta ar însemna să plătiți pe taxe – doar în primul an – de două sau chiar trei ori decât v-a costat mașina.
Chiar și dacă aveți – sau plănuiți să cumpărați – o mașină ceva mai nouă, din clasa EURO 2, nu veți scăpa cu mult mai ieftin. Unul dintre promotorii noii legi, șeful de la Automobile Dacia, Mihai Bordeanu, afirma: „Astăzi, suma de plată e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an.”
Și nu doar producătorii auto, ci și oficialii Guvernului susțin acest proiect. Ministrul Dragoș Pâslarul confirmă introducerea graduală a acestei ecotaxe, care va fi calculată ținând cont de vârsta mașinii, de normal de poluare și de nivelul de emisii.
Conform aceluiași oficial, ecotaxa va intra în vigoare odată cu modificările din Codul Fiscal.