După creșteri repetate ale prețului asigurării obligatorii RCA, a prețului carburantului și recent a costului Rovinietei, iată că șoferii din România primesc o nouă lovitură în buget – crește și impozitul auto.
Începând cu 1 ianuarie 2026, impozitul auto se va calcula diferit, iar pentru mulți șoferi asta înseamnă costuri sensibil mai mari. Noua formulă ține cont nu doar de capacitatea cilindrică, ci și de norma de poluare, ceea ce va penaliza mașinile vechi și mai poluante.
Cum se va calcula impozitul auto
Impozitul se va calcula pentru fiecare 200 cm³ (sau fracțiune), iar suma plătită va depinde de:
- cilindreea motorului;
- norma de poluare (Non-Euro, Euro 3, 4, 5, 6);
Cu cât mașina este mai mare și mai poluantă, cu atât impozitul crește. Vehiculele electrice rămân avantajate, cu un impozit simbolic, iar hibridele pot beneficia de reduceri, în funcție de decizia autorităților locale.
Cine va fi cel mai afectat
- Mașinile vechi (Non-Euro, Euro 3, Euro 4).
Acestea vor avea cele mai mari creșteri procentuale. Pentru multe modele vechi, impozitul se poate dubla sau chiar tripla.
- Mașinile mici și compacte (până la 1.600 cm³). Deși vorbim de sume mai mici în valoare absolută, creșterea procentuală este mare. Un impozit de ~60 lei/an poate ajunge la peste 100 lei.
- Mașinile cu motoare mari (peste 2.000–3.000 cm³). Aici apar cele mai mari sume de plată. Pentru cilindree mare, impozitul anual poate ajunge la sute sau chiar mii de lei, în funcție de norma de poluare.
Costuri orientative pentru impozitul auto din 2026
- 2 L, Euro 5: de la ~60 lei → ~100–110 lei/an
- 6 L, Euro 3: de la ~80–100 lei → ~200–250 lei/an
- 0 L, Euro 6: creștere de zeci de procente, până la câteva sute de lei/an
- peste 3.0 L: impozit anual foarte ridicat, cu majorări semnificative față de prezent,
(Valorile sunt orientative; suma exactă depinde de cilindree, normă poluare și deciziile locale.)
Ce impozit auto plătești dacă ai Dacia Logan sau Dacia Duster?
Pentru exemplificarea noului cost al impozitului auto am ales două modele de mașini populare la noi, Dacia Logan și Dacia Duster. Iată cu cât va crește impozitul care va fi plătit de proprietarii acestora începând cu 1 ianuarie 2026, funcție de capacitatea cilindrică și norma de poluare:
Dacia Logan
- Dacia Logan 1.2 benzină (1.149–1.198 cm³), Euro 4 / Euro 5
(modele mai vechi, foarte răspândite)
- Impozit actual: ~55–60 lei/an
- Impozit din 2026: ~100–110 lei/an
- Diferență: +40–50 lei/an: Creștere de aproximativ 70–90%
- Dacia Logan 1.0 SCe / TCe, Euro 6
(modele mai noi)
- Impozit actual: ~45–50 lei/an
- Impozit din 2026: ~80–90 lei/an
- Diferență: +30–40 lei/an: Creștere mai moderată, dar vizibilă
Concluzie Logan: chiar și pentru motoarele mici, impozitul aproape se dublează, mai ales la versiunile Euro 4 și Euro 5.
Dacia Duster
- Dacia Duster 1.5 dCi (1.461 cm³), Euro 4 / Euro 5
(una dintre cele mai comune versiuni)
- Impozit actual: ~70–80 lei/an
- Impozit din 2026: ~140–160 lei/an
- Diferență: +60–80 lei/an: Creștere de aproape 100% la versiunile mai vechi
- Dacia Duster 1.3 TCe (1.333 cm³), Euro 6
(modele mai noi)
- Impozit actual: ~55–60 lei/an
- Impozit din 2026: ~100–110 lei/an
- Diferență: +40–50 lei/an
- Dacia Duster 1.6 benzină, Euro 4
- Impozit actual: ~80–90 lei/an
- Impozit din 2026: ~220–240 lei/an
- Diferență: +130–150 lei/an: Una dintre cele mai afectate configurații
Concluzie Duster: versiunile diesel și benzină mai vechi (Euro 4/5) vor fi clar penalizate, iar pentru unele motorizări impozitul se poate dubla sau chiar tripla.
În concluzie
Noua formulă de impozitare auto îi favorizează pe cei cu mașini mai noi și mai puțin poluante și îi penalizează pe proprietarii de mașini vechi sau cu motoare mari. Pentru unii șoferi, diferența va fi de câteva zeci de lei, pentru alții — de câteva sute. Mașinile electrice și hibrid rămân în continuare avantajate din punct de vedere al impozitului plătit.