Fie-le dezmembrarea ușoară! Cum au dispărut SAAB, Hummer și Maybach.

Pe măsura trecerii timpului, sute de producători și de mărci auto fie au dispărut de tot, fie au fost înghițite și integrate de jucători mai mari.

Au fost și cazuri – nu puține – în care mărci de tradiție au ajuns în portofoliul unor neica-nimeni (vezi achiziția Jaguar și Land Rover de indienii de la Tata Motors sau vânzarea brandului Volvo către chinezii de la Geely). Dar nu despre fuziuni și achiziții ne propunem să vorbim astăzi, ci despre trei mărci auto faimoase care au dispărut de pe piață. Fie-le dezmembrarea ușoară.

SAAB

Când vezi un SAAB pe stradă de uiți atent cine-l conduce, fiindcă de regulă proprietarii de SAAB sunt niște tipi care iubesc cu adevărat mașinile. SAAB a fost la origini un producător (suedez) de avioane militare, iar după 1947 s-a orientat și către piața auto. Mașinile SAAB împrumutau multe din atributele avioanelor: forță, viteză, excelență inginerească, design neconvențional.

Printre inovațiile suedezilor se numără scaunele încălzite și ștergătoarele de faruri. SAAB 750 (1958) a fost prima mașină echipată din producție cu centuri de siguranță.

Până prin anii 2000, brandul SAAB s-a descurcat onorabil în nișa lui, dar după preluarea de către General Motors a început să se dilueze, întrucât americanii au aplicat blazonul suedez și pe mașini Opel, Subaru sau Chevrolet. Astfel, SAAB a încetat să mai însemne ceva în sine, iar din 2010 a încetat și să se mai producă. Păcat.

Hummer

 Un nume atât de puternic și o mașină atât de puternică par indestructibile. Și totuși, în ciuda renumelui său și a impresiei pe care o lasă pe șosele, Hummer s-a dus să-și doarmă somnul de veci în cimitirul mărcilor auto care n-au avut noroc.

Lansat în 1992 de AM General ca variantă civilă a vehiculului militar Humvee, Hummer a făcut senzație instantaneu, beneficiind și de promovare din partea celebrului Arnold Schwarzenegger (care a cumpărat primele două H1 produse).

Șapte ani mai târziu, marketingul și vânzările au fost preluate de gigantul General Motors, iar mașina a devenit un succes și pe piețele externe. În Rusia era atât de populară încât GM a construit o linie de asamblare la Kaliningrad doar pentru clientela rusă.

În vârful crizei financiare din 2008-2009, pe fondul creșterii prețului petrolului și al insolvenței General Motors și în lipsa unui cumpărător care să plătească 150 de milioane de dolari pe marcă, producția de Hummere a fost închisă. Ultimul model a ieșit pe porțile fabricii în mai 2010.

Cu titlu de informație, pe RCA.RO am aflat rapid cât ar costa azi asigurarea RCA pe 12 luni pentru un Hummer model 2010 îmatriculat în România – cel mai mc preț este 1902 lei, clasa bonus-malus B0.

Actualmente, deși Hummer nu se mai produce ca model de sine stătător, GM încearcă să stoarcă ce se mai poate din nume mărcii, anunțând două modele electrice sub umbrela GMC: Hummer EV SUT și Hummer EV SUV. Sperăm să consume mult curent, ca să-și mențină reputația.

Maybach

O altă marcă ce părea nemuritoare, Maybach s-a stins pe tăcute, lovită de aceeași criză financiară care a spulberat și Hummer (și multe alte afaceri de pe glob).

Compania a fost fondată în 1909 de Wilhelm Maybach, fost director tehnic al Daimler. Inițial, Maybach a produs motoare pentru zeppeline, vapoare și locomotive, iar în 1921 a început să fabrice și mașini de lux, în serii limitate.

Contribuția Maybach la cel de-al doilea război mondial este esențială: aproape toate tancurile germane produse între 1940 și 1945 au fost echipate cu motoare produse de fabrica din Stuttgart. După război, compania s-a restrâns la lucrări de reparații. În 1960, Maybach a fost achiziționat de Daimler-Benz și transformat în divizie de „tuning” pentru comenzi speciale Mercedes.

Maybach ca marcă auto de sine stătătoare a avut o viață mult mai scurtă decât ar lăsa să se creadă reputația pe care-o lasă în urmă. Primele limuzine Maybach – modelele 57 și 62 – au fost lansate în 1997 cu obiectivul de a concura pe nișa ultra-opulentă ocupată până atunci de Rolls-Royce și Bentley.

Daimler previzionase că va vinde 2000 de mașini pe an. N-a vândut nici 200, în ciuda eforturilor inginerești și de marketing. În 2012, Maybach a încetat să fie o marcă de sine stătătoare, devenind un sub-brand al Clasei S de la Mercedes.

În episodul 2 vom face „veșnica pomenire” pentru alți trei producători auto morți răpuși de Mileniul 3: Pontiac (1926-2010), Oldsmobile (1897-2004) și Daewoo (1937-2002).

Nimeni nu e nemuritor, nici chiar Hummer sau Maybach.

Citește în continuare . . .

Născute daună totală. Trei dintre cele mai proaste mașini occidentale.

Se știe că mașinile din blocul comunist erau proaste. Dar și vestul a dat câteva rateuri. Doar câteva, dar sonore.

Care va fi mașina anului 2021?

După un 2020 foarte prost pentru industria auto, germanii și japonezii își dispută trofeul de cea mai bună mașină a lui 2021.

Verdele e culoarea dolarilor. Adevărul despre revoluția mașinilor electrice.

O analiză concisă a tranziției la mașini electrice. Chiar e o binecuvântare, așa cum ni se spune?

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.