Într-un articol de acum câțiva ani, treceam în revistă istoricul ideii de mașină zburătoare și evaluam orizontul de timp în care acest vis va deveni realitate. Vorbeam chiar și despre un producător european – slovacii de la Aeromobil – care promiteau că vor lansa un model funcțional până în 2023. Termenul s-a schimbat: acum e 2027. Deci deocamdată nu zboară nimic de pe șoselele lumii.
Dar Salonul Auto de la Shanghai promite că tot ce n-au reușit constructorii europeni sau americani ar putea deveni realitate mulțumită inventivității chinezești (izvorâte și din „inspirația” pe care inginerii chinezi o împrumută fără multe scrupule de la colegii lor de pe alte meridiane).
Mașini de pluș în formă de ursuleț și alte bâzdâgănii
Deci ce avem noi aici?
În primul rând, salonul de anul acesta pare desprins din jocurile pe calculator. Designerii chinezi au turnat în metal, fibră de carbon și sticlă tot ce-au visat noaptea. Printre exponate s-au numărat multe „futurisme”, multe replici la modele occidentale deja celebre (ca VW Beetle sau Porsche 970 Panamera), dar și o mulțime de kitschoșenii tipic asiatice. Chinezii vor să ocupe toate segmentele pieței auto, inclusiv și pe cele care nu există încă (ex. mașini pentru copii, în formă de ursuleț). Și când te gândești că, acum 40 de ani, pe șoselele întregii Chine nu circulau mai mult de 180.000 de mașini...
Mașina care te ia pe sus
Printre promisiunile de anul acesta ale industriei chinezești se numără și mai multe prototipuri de mașini zburătoare, aflate în diferite faze de dezvoltare și/sau omologare. Unul dintre ele, foarte interesant, este Govy AirCar, propus de compania de stat GAC (Guanzhou Automobile Group). Govy poate transporta o singură persoană atât de șosea, cât și prin aer, mulțumită celor 12 elice propulsate de tot atâtea motoare electrice.
Elementul inovator e că mașinăria se desface în două atunci când șoferul s-a săturat de trafic și vrea să zboare. Partea de sus – aeronava – se desprinde și decolează, iar partea de jos – adică automobilul – pleacă singur spre cea mai apropiată stație de încărcare. Govy a făcut deja mai bine de 400 de zboruri de test, iar pentru anul în curs sunt programate zboruri demonstrative și demersuri de licențiere. Prin 2027 se estimează că mașinăria va intra în comerț.
(Nu ne putem abține să ne întrebăm: oare trebuie făcute două asigurări RCA pentru mașina asta?)
Cum au ajuns chinezii să copieze de la...chinezi
De la o idee similară au pornit și cei de la Hongqi (producător „de lux”) în conceperea prototipului Tianyan 1. Există un modul de șosea, care rulează ca o mașină, și un modul zburător, care vine (din garaj?) și preia cabina-carlinga șoferului. Tianyan 1 are două locuri, deci poți impresiona o fată la o adică. Nu am reușit să aflăm în ce stadiu de concretizare se află conceptul, care nu apare nici pe site-ul Hongqi.
Chinezii par să nu se inspire doar din Occident, ci și unii de la alții, pentru că și cei de la Chery au mers pe aceeași idee a cockpit-ului detașabil. Practic, prototipul Land and Air Vehicle e compus din trei părți: un șasiu, o aripă echipată cu elici și cabina care poate fi atașată fie modulului de jos, pentru rulare, fie celui de sus, pentru zbor. Chinezii promit o autonomie în aer de 70-80 km și o altitudine maximă de 1000 m. Totu electric, ca și la modelele de mai sus. Primele zboruri de test pentru omologare au avut loc anul trecut, iar până în 2027 se va intra în producție de masă. Zic ei.
La Salonul de la Shanghai au mai fost prezentate două prototipuri, pe care însă cu greu le-am putea numi mașini. Land Aircraft Carrier al celor de la Xpeng și drona pentru pasageri a propusă de SEVB sunt mai mult niște elicopterașe electrice capabile să te ducă din A în B. Singurul motiv pentru care asemenea ciudățenii ar fi expuse la un salon auto ar fi dorința guvernului de la Beijing de a dovedi că China e în frunte și la acest capitol.
Ceea ce – ne temem – s-ar putea să fie adevărat. După ce Occidentul a externalizat producția către chinezi, pare că a externalizat și inovația.