Verdele e culoarea dolarilor. Adevărul despre revoluția mașinilor electrice.

O nenorocire nu vine niciodată singură. Pandemia nu doar că ne-a dat peste cap viețile de zi cu zi dar, în momentul în care vom ieși din acest coșmar, nu vom mai găsi lumea așa cum am găsit-o. Cel puțin nu din punct de vedere automobilistic.

2020 a fost un an groaznic pentru toată lumea și cu atât mai groaznic pentru producătorii de mașini, care au înregistrat scăderi de vânzări vecine cu falimentul. În Uniunea Europeană scăderea a fost de 23,7%, iar în România de doar 22,6%. Această scădere a fost însoțită însă și oarecum atenuată de creșterea vânzărilor de mașini electrice. Ciudat.

Mașina electrică salvarea de la faliment.

Producători auto majori ca grupul Volkswagen, BMW sau General Motors au anunțat deja că vor investi masiv în tehnologiile EV (Electric Vehicles) până la limita la care, prin 2030-2035, ponderea acestora în portofoliu va fi de aproape 100%. În același timp, unele state sau grupuri de state și-au anunțat intenția de a elimina complet înmatriculările de mașini noi pe benzină sau motorină în același orizont de timp, sub pretextul reducerii emisiilor de CO2 și al salvării planetei de la colaps climatic.

Să fie oare vorba doar despre grija pentru urșii polari?

O analiză CNN din luna februarie sugerează că, de fapt, nu soarta urșilor polari îi mână pe marii producători pe panta electrică, ci nevoia de a se salva de la faliment după șocul încasat în 2020.

Mașinile electrice sunt cu 30% mai ieftin de produs și mult mai ușor de întreținut fiindcă tehnologia pe care o înglobează e mai simplă decât în cazul mașinilor clasice. Cel mai costisitor element al EV-urilor sunt bateriile, dar există speranțe că și costul acestora se va diminua în timp.

Pe de altă parte, statele angajate în tranziția la mașini electrice subvenționează masiv achiziția acestora, ceea ce se traduce finalmente în subvenții pentru producătorii auto. România, de pildă, este foarte generoasă în acest sens, oferind o subvenție nerambursabilă de 10.000 EUR prin programul Rabla Plus. Cu alte cuvinte, fiecare electrică pe care o vedem pe stradă e cumpărată parțial din banii noștri. O afacere pe cinste.

Cât de nepoluantă e de fapt o mașină electrică?

Nu neagă nimeni avantajele clare ale mașinilor electrice. Sunt mai silențioase, mai ușor de depanat (nu li se înfundă jiglerul) și mai ușor de condus (au doar cutii automate), mai ieftin de operat la prețurile actuale ale curentului electric. Dar principalul argument în favoarea acestora emisiile zero este foarte discutabil. Iar dacă-l eliminăm, nu mai rămâne mare lucru.

Un grup de cercetători de la Universidad de Castilla, Spania, s-a apucat să facă toate calculele necesare pentru a vedea cum și în ce măsură tranziția la mașini electrice va reduce impactul asupra atmosferei. Rezultatele obținute sunt departe de a ne liniști.

Faptul că o mașină electrică are emisii proprii zero este irelevant atâta timp cât fiecare astfel de vehicul iese de pe poarta fabricii cu un bagaj de emisii rezultate din procesul de producție. Acest bagaj este adesea mai mare decât în cazul unei mașini tradiționale și asta în primul rând din cauza bateriilor. S-a calculat că o mașină electrică ajunge să balanseze acest bagaj față de una diesel după 219,000 de kilometri. Doar că, până ajunge la acel prag, trebuie schimbate bateriile. Deci un nou bagaj.

Mulți dintre marii vânzători de EV-uri își produc baterii, subansamble sau mașini întregi în China, o țară în care energia se obține în proporție de 75% din termocentrale pe cărbune, cea mai poluantă sursă de energie. Indiferent cât de verde va fi mașina rezultată, bagajul ei de emisii va fi uriaș încă dinainte de a ieși pe stradă.

\"carbune\"

Apoi, mai arată studiul spaniolilor, pentru ca mașinile electrice să fie cu adevărat nepoluante, ar trebui ca toată energia care le alimentează să fie obținută din surse nepoluante. Asta ar presupune nu doar o revoluție în domeniul transportului, ci una majoră în domeniul producției de energie. Pentru a alimenta un parc auto mondial exclusiv electric în condiții de emisii zero, ar trebui ca tot sistemul de producție și alimentare cu energie al lumii să fie regândit și reconstruit din temelii.

China este țara cu cele mai multe mașini electrice pe străzi. Dar dacă luăm în calcul cifra de mai sus 75% curent produs din cărbune realizăm că, cu cât mai multe mașini electrice vor produce chinezii, cu atât vor emite mai mult CO2. Sună paradoxal, dar asta e realitatea.

Planeta jucată la ruletă

Dacă mai punem la socoteală și faptul că cea mai ieftină și mai nepoluantă formă de energie cea nucleară nu se bucură de un PR foarte bun după accidentele de la Cernobâl și Fukushima, în urma cărora țări ca Germania au decis să închidă toate centralele nucleare, nu ne mai rămâne decât să umplem Pământul de panouri solare și stații eoliene.

Dar și acestea trebuie produse, transportate, instalate, întreținute și reciclate, cu costuri bănești și ecologice uriașe. E o spirală fără sfârșit ale cărei efecte sunt incalculabile la acest moment. O ruletă din care nu știm dacă planeta va ieși mai sănătoasă, dar știm cu siguranță că cetățenii ei vor plăti cu vârf și îndesat pentru ca o mână de directori și brokeri să-și ia bonusurile la sfârșitul anului.

O analiză concisă a tranziției la mașini electrice. Chiar e o binecuvântare, așa cum ni se spune?

Citește în continuare . . .

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.