Asociația Păgubiților RCA: „RCA-ul îl faci în primul rând pentru familia ta.”

Președintele Asociației Păgubiților RCA ne oferă astăzi, în cadrul unui interviu, informații utile – și, pentru unii dintre noi, în premieră – despre cine sunt cei mai importanți terți protejați de asigurările RCA, despre cum se poate contesta o ofertă de despăgubire, despre plusurile și minusurile decontării directe și despre evoluția pieței ca urmare a suspendării licenței City Insurance. Un interviu din care veți înțelege practic totul despre lumea asigurării auto obligatorii.

RCA.ro: Dacă nu ar fi existat atâtea probleme cu despăgubirile, Grupul Păgubiților RCA de pe Facebook nu ar fi ajuns la peste 28.000 de membri. Care sunt problemele cele mai frecvente și cum îi puteți ajuta pe membrii grupului și pe cei ai asociației?

Leonard Petre Munteanu: Principalele categorii de probleme semnalate de păgubiți ar fi următoarele:

  1. a) Întârzierea la plată a despăgubirilor. Sunt reclamate situații în care Euroins și City Insurance plătesc dosarele după 4-6 luni, chiar mai mult în cazul service-urilor auto (partenere și nepartenere)
  2. b) Lipsa unei comunicării eficiente cu asiguratorii. Aceștia nu răspund în toate cazurile la solicitările păgubiților.
  3. c) Întârzierile la constatare și/sau reconstatare. Uneori, acestea nu se efectuează în termenul legal de trei zile.
  4. d) Diminuările nejustificate ale despăgubirilor cuvenite.
  5. e) Răspunsurile tardive și lipsite de conținut pe care ASF le oferă păgubiților în urma petițiilor adresate. Limbajul de lemn utilizat de ASF e greu de înțeles pentru păgubiți.

Dacă întâmpinați probleme cu asiguratorii – fie de genul celor amintite mai devreme, fie de alt gen – vă puteți înscrie pe Grupul Păgubiților RCA de pe Facebook, grup specializat în daune RCA. Suntem, așa cum arătați mai devreme, peste 28.000 de membri și facem totul să ne ajutăm între noi.

RCA.ro: Cum putem scăpa de mentalitatea „Cumpăr cel mai ieftin RCA, că nu-l cumpăr pentru mine”?

P. M.: Într-adevăr, RCA-ul este o poliță de răspundere civilă față de terți dar, atenție, printre acești terți se numără și cei aflați în mașină cu voi: familie, colegi, prieteni. Aceștia sunt cei mai expuși, pe lângă ceilalți participanți la trafic.

Niște campanii de informare a clienților de RCA ar ridica gradul de conștientizare a acestor lucruri și poate ar îmbunătăți mentalitatea celor care gândesc RCA-ul nu-l fac pentru mine. Da, nu îl faci pentru tine, dacă ești vinovat de accident, dar îl faci în primul rând pentru toți ocupanții mașinii pe care o conduci. Adică, foarte posibil, familia ta. Nu-i expune inutil.

Oricum, ca urmare a situației recente a City Insurance, asiguratorii au scumpit simțitor polițele RCA și, prin urmare, nu prea mai avem de unde cumpăra RCA ieftin.

RCA.ro: În luna aprilie a fost pus în dezbatere publică un text de Ordonanță de Urgență a Guvernului care instituie obligativitatea decontării directe la achiziționarea de polițe RCA. Intrarea în vigoare a acestei OUG va duce însă la creșterea prețului asigurării și va introduce eventual și co-plata reparațiilor. Care este poziția dumneavoastră?

L.P.M.: Decontarea directă ar fi o idee bună dacă nu ar exista cele cinci excluderi în care ea NU se aplică. Prețul asigurărilor a tot crescut și se pare că tendința este de creștere continuă, mai ales după ce UE a transmis României că ASF nu mai are voie să plafoneze tarifele la RCA. A fost eliminată și obligativitatea asiguratorilor de a notifica ASF în legătură cu modificarea tarifului RCA cu 60 de zile înainte de scumpirea propriu-zisă.

Noi, la APRCA am găsit încă din 2019 o soluție mai bună și mai simplă: cardul Silver 24/7 All Inclusive RCA. Deținătorii acestui card primesc, în baza abonamentului, servicii de reparații, tractare, cazare, transport de persoane sau de marfă, mașină de schimb, depozitare auto și alte servicii. E mai ieftin decât decontarea directă și nu are niciun fel de limitări.

RCA.ro: Cum se poate refuza sau contesta oferta de despăgubire a asiguratorului? Cum se poate solicita o re-evaluare?

L.P.M.: Contestația se poate face doar pe baza unor probe/indicii/documente justificative, și nu pe niște presupuneri sau convingeri proprii. În cele mai multe cazuri, păgubiții consiliați de noi au venit cu dovezi concrete, dar am întâlnit și unii care solicitau bani mai mulți de la asiguratori doar pentru că li se părea lor că au primit prea puțini.

Asociația noastră îi poate ajuta pe cei care sunt nedreptățiți prin subevaluare de către asiguratori. Dacă ești într-o altfel de situație, poți apela la serviciul nostru de Asistență și Reprezentare.

RCA.ro: Cel mai mic preț plătit vreodată pentru un RCA pe platforma noastră a fost de 3,5 RON: asigurarea pe o lună a unei remorci. Conform statisticilor noastre, majoritatea polițelor RCA se încheie pe o lună de zile. Procentajul acestor polițe crește de la an la an, culminând cu 2020, anul pandemiei. Unele voci cer eliminarea polițelor pe o lună și revenirea la sistemul anterior (6 sau 12 luni minim), cu atât mai mult cu cât legea prevede că o mașină trebuie asigurată indiferent dacă circulă sau nu. Ce părere aveți despre această situație?

L. P. M.: Asiguratorii au stabilit recent o politică de prețuri care descurajează achiziționarea de RCA pe perioade de una sau două luni. Prețul e făcut de așa natură încât e mai avantajos să cumperi RCA pe 12 luni, chiar dacă efortul financiar este mai mare la achiziție.

Cu siguranță, vor exista în continuare consumatori care aleg RCA pe o perioadă scurtă, dar numărul acestora va scădea considerabil. Totodată, având în vedere evoluția ascendentă a prețurilor RCA pe parcursul unui an, este în avantajul consumatorilor să cumpere pe 12 luni pentru că astfel, cel puțin timp de un an, vor avea predictibilitate.

RCA.ro: Din ceea ce cunoașteți, care este situația pe alte piețe europene? Există și în alte țări problemele de la noi? Credeți că ceea ce se întâmplă în România ține de o imaturitate a pieței sau sunt alte cauze?

L. P. M.: Nu avem date exacte despre situația din alte piețe de asigurări din UE dar, din spusele păgubiților din grupul nostru de Facebook, RCA-ul funcționează în Uniunea Europeană cam la fel cum funcționează o poliță CASCO la noi. Adică există un pachet pentru riscurile de bază, iar la acesta se pot adăuga riscuri facultative. Firește, prețul crește odată cu riscurile asigurate. În România, Allianz Țiriac încearcă să vândă un produs de genul acesta dar, în lipsa unei campanii de informare, prea puțini consumatori știu despre el.

RCA.ro: Există vreo întrebare pe care n-am pus-o și la care ați dori să răspundeți?

L.P.M: În urma insolvenței City Insurance, declarată de ASF și publicată în MO pe 27 septembrie, 3 milioane de români circulă cu polițe emise de un asigurator căruia i s-a retras licența. În acest context, vreau să fac două remarci.

Unu. Cei din conducerea și consiliul ASF din ultimii 4 ani, ar trebui să răspundă în fața legii pentru felul în care și-au îndeplinit (sau nu) atribuțiunile de reglementare, supraveghere și control în cazul City. Ar trebui să explice cum a fost posibil ca acest asigurator să atingă o cotă de piață atât de mare (nota noastră: 46-47%) în condițiile în care, în perioada 2016-2017, City Insurance a fost „invitată” să-și limiteze ponderea RCA la 75% din ponderea anului precedent. Acest lucru a fost admis în presă de însuși fostul șef al ASF, domnul Mișu Negrițoiu.

Doi. Banii din conturile Fondului de Garantare a Asiguraților sunt banii tuturor clienților RCA, iar banii aceștia vor fi cheltuiți în perioada următoare pentru plata daunelor aferente RCA. Deci tot consumatorii plătesc falimentul celor de la City, de parcă ei, consumatorii, ar fi responsabili pentru acest faliment. Dar nu, nu consumatorii sunt cei care reglementează, supraveghează și controlează acest asigurator.

Interviu cu Leonard Petre Munteanu, președintele Asociației Păgubiților RCA (APRCA).

Citește în continuare . . .

Numărul reclamațiilor legate de asigurări s-a dublat in primele 6 luni din 2020

Peste 18.000 reclamații legate de asigurări in primul semestru din 2020. Dintre acestea, 95,7% sunt legate de RCA

Studiu: cum ne raportăm unii la alții pe superbele șosele românești.

Deși condițiile de trafic sunt la fel de rele ca acum 10 ani, șoferii par că își acordă reciproc un pic mai mult respect.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.