Cresc tarifele RCA pentru unii dintre șoferi.

Actualizare bonus-malus iulie 2023:

În toată presa a circulat o știre legată de o inițiativă/proiect de lege depus în parlament, privind o modificare a sistemului de bonus-malus RCA. La baza acesteia se spune că, cităm” În prezent, bonificația obținută de șoferi prin sistemul de bonu-malus este anulată în momentul în care își schimbă autovehiculul”. Iată doar două surse din presă, hotnews si ziare.com.

Iar vestea bună pentru șoferi este că, în cazul în care acest proiect va fi adoptat șoferii prudenți își vor păstra clasa de bonus-malus și implicit prețuri mai mici pentru asigurarea auto RCA dacă au o clasă de bonus, încă trei ani de la schimbarea mașinii.

Total neadevărat – clasa de bonus-malus este strict legată de conducătorul auto, de CNP-ul său și nu de seria de șasiu a mașinii conduse. Așadar, în cazul persoanelor fizice, clasa de bonus-malus se transferă automat, orice vehicul nou ți-ai lua.

Iar în cazul persoanelor juridice, orice vehicul nou achiziționat pornește de la clasa bonu-malus B0, indiferent de șoferul care conduce mașina.

Perosnele juridice însă pot opta să facă o solicitare la BAAR pentru transferul clasei de bonus-malus. Iată ce spune norma ASF nr.20/2017:

“Dispozitii legale aplicabile:

 art. 32 alin. (5) – (7) din Norma ASF nr. 20/2017 conform caruia:

 „(5) In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.

(6) Pentru asiguratii persoane juridice, transferul clasei bonus-malus in cazul instrainarii sau radierii unui vehicul asigurat se realizeaza dupa cum urmeaza:

  1. a) in cazul in care contractul RCA al acestuia a incetat, transferul clasei bonus-malus pe un vehicul nou-dobandit se face pe baza istoricului detinut de catre asigurat pentru vehiculul instrainat sau radiat;
  2. b) in cazul in care asiguratul instraineaza sau radiaza un vehicul, intr-o perioada de maximum un an de la data introducerii in asigurare a unui vehicul nou-dobandit, transferul clasei bonus-malus pe acest vehicul se poate face la prima reinnoire a contractului RCA pe baza istoricului detinut de catre asigurat pentru ambele vehicule.

(7) Transferul clasei bonus-malus se realizeaza pe baza solicitarii scrise a asiguratului insotite de documente privind instrainarea sau radierea vehiculului si achizitia vehiculului nou-dobandit.”

Asigurarea de răspundere civilă auto – asigurarea RCA pe scurt, este, așa cum știm cu toții, obligatorie. Unul dintre parametrii care influențează costul acesteia este clasa de bonus-malus în care se încadrează conducătorii auto.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a supus dezbaterii publice un proiect care modifică și completează Norma nr. 20/2017 privind asigurarea auto în România în contextul în care numărul de accidente auto ne situează pe un loc “fruntaș” în Europa, din păcate.

De exemplu, Suedia are 21 de decese la un milion de locuitori din accidentele auto, Danemarca 26, iar România 86 per milion, urmată de Bulgaria - 78 per milion. Media pe întreaga Uniune Europeană este de 46 la un milion de locuitori, ceea ce înseamna că noi înregistrăm un număr aprope dublu de accidente auto.

O modificare importantă va fi operată la sistemul bonus-malus RCA, în sensul aplicării diferențiate a malusului în funcție de severitatea accidentului, dacă în urma producerii acestuia au rezultat sau nu vătămări corporale sau decesul unor persoane.

Astfel, șoferii care fac accidente soldate cu vătămări corporale sau decese vor plăti mai mult ca până acum pentru polița RCA, deoarece vor fi penalizați/retrogadați cu 4 clase malus, față de 2 clase, câte sunt stipulate acum.

Iată un exemplu de calcul al prețului nou pentru asigurarea RCA:

Să spunem că aveai clasa de bonus B6, care înseamnă că plătești 70% din tariful standard (sau reducere 30%). Până acum, orice accident ai fi făcut, erai retrogradat cu 2 clase, deci treceai în clasa B4 și plăteai 80% din tariful standard (B0). Acum modificările prevăd ca în cazul unui accident soldat cu vătămări corporale sau decese să fii retrogradat la clasa B2, adică vei plăti 90% din tariful standard. 

Dacă erai la clasa de malus M1 (plăteai cu 10% mai mult față de tariful standard), până acum pentru un accident auto de acest fel erai retrogradat cu 2 clase, la M3 - și plăteai cu 30% mai mult pentru polița RCA. Acum vei fi retrogradat la M5 – care prevede un cost cu 50% mai mare pentru asigurarea RCA online.

bonus_malus_rca

Sistemul bonus-malus favorizează şoferii disciplinaţi şi îi penalizează pe cei nedisciplinaţi. El include 8 clase de bonus (B) şi 8 de malus (M). Şoferii care nu au provocat niciun accident în anul anterior încheierii asigurării primesc o clasă bonus, ceea ce le aduce o reducere a preţului la reînnoirea asigurării RCA. În schimb, pentru şoferii care au fost implicaţi în accidente auto în anul anterior fiecare daună aduce retrogradarea cu două clase de malus şi scumpirea poliţei RCA.

Dacă vrei să știi care este cel mai mic preț pentru asigurarea RCA, doar în 60 de secunde, testează acum cel mai rapid calculator RCA online pe mobil. Iar dacă ai uitat când îți expiră polița RCA, poți verifica online valabilitatea asigurării RCA la https://www.rca.ro/verificare-rca.

Autoritatea pentru Supraveghere Fiscală (ASF) a anunțat o schimbare importantă a sistemului bonus malus. Va crește costul asigurării RCA pentru unii dintre șoferi.

Citește în continuare . . .

Sudând la bustul gol. Cum și-a făcut Louis Cole microbuz Tesla.

În vreme ce la noi încă „se trece pe gepeleu”, în California mașinile vechi primesc motoare electrice și baterii Tesla.

Tesla recheamă în fabrică tot ce-a vândut în China.

După succese și peripeții pe piața chineză, Tesla anunță că a zbârcit-o un pic.

Pe unde s-o mai zgârii (4). Șoseaua Alpină Grossglockner. Deasupra tuturor.

Cea mai înaltă șosea alpină din Austria e ca o pârtie de schi asfaltată.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.