Statisticile nu mint - traficul din România este o bombă cu ceas.

Update iunie 2023: La un an de când am publicat prezentul articol pe blogul RCA.RO, situația s-a agravat considerabil. Au “apărut” încă 350.000 de vehicule care nu au asigurarea obligatorie RCA, aproape 400.000 dacă luăm în calcul și mașinile noi înmatriculate în ianuarie-martie 2023.

În ciuda convulsiilor majore înregistrate anul trecut, 2022 arată foarte bine din punct de vedere al încasărilor. Dar numai pentru asiguratori. Pentru participanții la trafic, situația e gri spre neagră.

Conform celui mai recent raport ASF, totalul încasărilor firmelor de asigurări generale a crescut cu aproape 50% în primul trimestru al anului curent față de primul trimestru al anului trecut, ajungând până la aproape un miliard de euro. Cuantumul despăgubirilor plătite a fost de circa 400 milioane EUR, adică 42% din ce s-a încasat s-a plătit ca daune.

Și pe piața asigurărilor RCA, care reprezintă peste jumătate din totalul asigurărilor generale, s-au înregistrat creșteri de care autoritățile sunt foarte mândre. Sumele subscrise au crescut de la un miliard de lei pe primul trimestru al ultimilor ani la 2,4 miliarde în primele trei luni ale lui 2022. Mai pe românește, veniturile asiguratorilor RCA s-au dublat în ultimul an.

Nici nu e de mirare că s-au dublat, având în vedere majorările substanțiale de tarife survenite după falimentul CITY. Prima medie de asigurare era de 589 RON acum patru ani, de 632 RON anul trecut și de 1138 RON anul acesta. Vorbim practic despre o dublare a cuantumului primei în interval de un an. În plus, piața s-a consolidat, primii trei asiguratori (Euroins, Allianz și Groupama) deținând 74% din total.

Și în structura portofoliului de polițe au survenit schimbări dramatice. Polițele pe 1-6 luni, care constituiau un procent însemnat din total, au scăzut de la peste 50% la 15%. În schimb, cele pe un an întreg au crescut de la 35% acum patru ani la 83% anul acesta. După părerea noastră, explicația constă în faptul că prețurile asigurărilor pe termen scurt și mediu au devenit prohibitive, obligându-i, practic, pe mulți români să opteze pentru polițe de un an.

Sau, așa cum vom vedea mai departe, să nu-și mai facă deloc asigurare RCA.

Conform ASF, în primul trimestru al anului curent s-au încheiat cu aproape un milion mai puține polițe decât în intervalul de referință din 2021. Există două explicații posibile:

- Cine își făcea până acum mai multe polițe pe termen scurt și-a făcut una singură pe tot anul.

- Oamenii nu mai au bani să susțină și scumpirea RCA, și scumpirea carburanților. Preferă să circule fără asigurare auto / contract RCA.

Situația mașinilor neasigurate este o nebuloasă, și nu de astăzi. Coroborând numărul vehiculelor înmatriculate (9,6 milioane anul trecut) cu numărul contractelor RCA încheiate (6,7 milioane), reiese că avem pe șosele cam trei milioane de mașini fără asigurarea obligatorie.

Problema e că nimeni nu știe exact câte dintre aceste mașini circulă și câte sunt „rable” parcate prin funduri de curți sau abandonate în fața blocurilor; unele estimări dau cifra de 2 milioane de astfel de mașini.

Dar asta nu contează. Conform legii, orice mașină înmatriculată trebuie asigurată RCA, indiferent dacă circulă sau nu. Iar pentru asta, Ministerul de Interne împreună cu ASF și RAR ar trebui să identifice mașinile și proprietarii și să impună respectarea legii. Bazele de date există, doar trebuie interconectate. Că tot vorbim toată ziua despre digitalizare și suntem pe primele locuri la specialiști IT.

Și chiar dacă scădem cele două milioane estimate din totalul parcului auto național – 9,6 milioane – tot rămân un milion de mașini neasigurate.

Conform unui raport recent al BAAR (Biroul Asigurătorilor Auto din România), 104.000 de foști asigurați City nu și-au mai reînnoit asigurarea după 11 mai, când polițele au expirat din cauza falimentului. Vorbim despre polițe pe un an, pentru automobile utilizate în mod constant.

Din raportul Google pe luna iunie aflăm că numărul căutărilor pe cuvinte cheie legate de asigurările RCA online a scăzut cu 50%. Iar un studiu derulat de RCA.ro pe primele șase luni ale anului în cursă arată că 60% dintre respondenții cu polițe pe 6 și 12 luni nu și-au mai încheiat sau reînnoit RCA-ul după ce acesta a expirat. De acord, sunt dovezi „circumstanțiale”, cum ar zice avocații. Dar ele întăresc ideea că românilor nu le mai arde de RCA și de lege în nebunia actuală.

Din datele de mai sus e cât se poate de clar că e cât se poate de neclar. Nimeni nu știe – sau nu vrea să știe – câte mașini (și care mașini) nu au asigurarea obligatorie. Aritmetica simplă ne arată că una din 10 până la una din 3 mașini cu care ne întâlnim în trafic ar putea circula fără asigurarea obligatorie.

Riscul accidentelor rămâne același, dar riscul ca acesta să implice un autoturism neasigurat a crescut. Iar complicațiile unor astfel de cazuri sunt inimaginabile, mai ales dacă se soldează cu vătămări corporale grave.

Situația pare scăpată de sub control, iar autoritățile ar trebui să facă pași rapizi și fermi înainte ca starea actuală să conducă la tragedii. Prețul prohibitiv al polițelor RCA, coroborat cu celelalte scumpiri, au transformat șoselele României într-o bombă cu ceas. Iar momentul detonării nu e departe.

Scumpirea asigurărilor RCA și consecințele sale extreme.

Citește în continuare . . .

Vești bune! Din 2023, trotinetiștii se vor asigura.

Legislația europeană obligă trotinetiștii să-și facă asigurare RCA.

Cum au cucerit japonezii America? Greu.

Japonezii domină autoritar clasamentul mărcilor străine vândute în SUA. Dar drumul până aici a fost extrem de greu.

Contractul, polița RCA se va putea încheia cu 60 de zile înainte de începerea valabilității asigurării RCA

Termenul anterior maxim pentru intrarea în vigoare a contractelor RCA era de 30 de zile.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.